onsdag 5 april 2017

Gimme Danger

Jag såg häromdagen Jim Jarmusch dokumentär Gimme Danger om The Stooges. Den är förstås lite överdriven, The Stooges är knappast det största rockbandet genom alla tider, men de var enormt viktiga för punkvågen och har fortsatt att influera en massa andra musiker. Jag har alltid gillat dem och tycker de var betydligt bättre än MC5 som också kom från Detroit och sågs som deras storebröder. Jag är glad att jag hade förmånen att se dem spela på Liseberg för några år sedan. Nu är båda bröderna Asheton döda och i bortsett från Iggy är det bara James Williamson kvar i livet. Det mest rörande i filmen är när bröderna Ashetons syster berättar hur deras mamma blev så exalterad över att Iggy hade ringt och föreslagit att bandet skulle återförenas i början av 2000-talet. Tanten måste ju varit minst 80 vid det laget, men hon visste hur mycket det betydde för hennes söner. De fick ju knappast Iggy Pops stjärnstatus efter att bandet splittrats i början av 1970-talet.



2 kommentarer:

  1. Ser att Neil Young ställer in allt år 2017. Vi får nog aldrig någonsin se honom i Göteborg. Blåsta.....
    Skriv gärna mer om Iggy. Är inte han på gång ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är fortfarande sur på honom för att han ställde in WOW 2013. Det är få artister som ställt in en spelning för att deras gitarrist gjort illa sig i handen. Särskilt på en festival där det fanns gott om fullgoda ersättare. Jag tror aldrig jag får se honom i Gbg igen. Han är trots allt 71 år.
      Iggy gjorde en fantastisk skiva med Queens of Stone Age förra året. Den heter Post Pop Depression och är bland det bästa han gjort. https://en.wikipedia.org/wiki/Post_Pop_Depression
      Ja, det hade varit passande att han kom tillbaka till stan men jag har inte hört ngt om saken.

      Radera