tisdag 13 februari 2018

Februari är den grymmaste!

Februari är den grymmaste som Thåström sjunger i Långsamt genom stan. Perioden januari till mars blir allt för varje år. Nu fyller förstås två av mina barn år i den vevan,så det är väl inget man vill tjata allt för mycket om här hemma, men mörkret, regnet och kylan är förbannat enformigt. Till råga på allt brukar det sluta med att man blir rejält sjuk. Just nu har jag haft feber och hosta i ett par dagar men det hade lika gärna kunnat vara vinterkräksjukan eller något annat jävelskap.

När man är sjuk kan man i alla fall titta mycket på tv. Det går bra i OS kan jag konstatera; två guld och ett silver redan. Sedan tittar jag på antikrundan. Jag hade visst missat att säsongen satt igång igen... I kvällens avsnitt av Veckans brott dyker så plötsligt Stefan Löfven upp. Det är hårdare tag som gäller i år. Det är valår och helt plötsligt har alla politiker insett att vi har en massa ungdomar i föroten som ställer till med elände. Lösningen? Bura in dem! Gärna redan innan de blivit straffmyndiga. Statsministern pratar om att döma 18 åringar hårdare men kanske också lagföra sådan som bara är 13-15 år. Det är svårt att inte hålla med när man ser vad de ställer till med. Dessutom ska poliserna blir många fler - tusentals fler. Samtidigt läser jag att skolorna i Östra Göteborg ska skära ner 10 miljoner på de som behöver det som mest. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6868712
Speciallärare och stödpersonal är dyra grejer. Det är en konstig ekvation men det är kanske den typen av samhälle vi vill ha, där de strarkaste med rätt föräldrar klarar skolgången. Resten går under och hamnar i kriminalitet, men med massor av poliser och strängare straff så slipper vi åtminstone se dem på våra gator och torg. Ja, det är naturligtvis inte så enkelt. Det finns såklart ingen garanti för att någon som får mycket resurser i skolan kommer klara sig. Men samtidigt är det konstigt att någon blir förvånad när allt går åt h-e när vi monterar ner välfärden i våra förorter. Politikerna vill ju lägga ner Kortedala bibliotek också. Nu insåg de väl idiotiska att göra detta ett valår när den folkliga opionen mot förslaget var så stark, men det kommer väl igen nästa år. Ja ja, jag löser knappast den frågan här.
Jag lyssnar mycket på First Aid Kits nya skiva. Den sägs vara mörkare och dystrare än förut eftersom Klara Söderbergs (den ena av systrarna) förhållande tagit slut. Jag vet inte om jag tycker det märks så tydligt men jag har å andra sidan inte övaranalyserat texterna. Jag tycker det låter som vanligt och är rätt nöjd med det. Vad som däremot är en stor skillnad är att Johanna numera spelar bas istället för piano/klaviatur. Det gör att hon kan stå där framme med sin syster på ett annat sätt. Det gör stor skillnad för deras framträdanden. Här nedan uppträder de i Ellen DeGeneres program. Hon är som de flesta känner till öppet homosexuell och väldigt kritisk till Donald Trump. Det har även systrarna Söderberg varit men på sistone har de fått rådet att sluta med detta. Orsaken? Många av deras lyssnare i USA röstade på Trump. Detta och mer därtill berättar de i Jan Gradvalls utmärkta intervju. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/984877?programid=4887

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar