måndag 26 mars 2018

Jerry Williams död!

Återigen får man en ping i mobilen om att en rocklegend gått i graven. Den här gången var det vår "egen svenska rockfarfar" Jerry Williams. Jag trodde att han var en sådan där krutgubbe som skulle bli minst 90 år. Han tränade boxning och överarmarna var inte att leka med, men vad hjälper det när man fajtas mot liemannen? Han vinner ju alltid i sista ronden. Jerry Williams var på många sätt från en svunnen tid. Han kom från arbetarklassen, snackade stockholmsslang, röstade på vänstern och snusade ettan. Jag fick aldrig förmånen att se honom uppträda och nu när det är kört kan man undra varför? Men han tillhörde som sagt en annan generation och gjorde mest krogshower på senare år. Det är inget format som lockat mig något vidare men Jerka lär ha varit en riktig underhållare. En artist som gav allt på scen. Jag har lyssnat en hel del på vad som skulle bli hans sista skiva, Ghost Rider. Den producerades av Ian Persson från Soundtrack of our lives. Där tolkade han låtar av Stooges och Suicide och gjorde en duett med Anna Ternheim. Alltsammans låter förträffligt och det det gläder åtminstone mig att han fick sluta på topp.

En annan som lyckligtvis inte är död ännu är Bob Dylan. I början av mars släpptes The Avener en remix av hans gamla låt Masters of War. Jag är svårt förtjust i The Avener och även den här gången funkar det riktigt bra eller vad tycker ni?

2 kommentarer:

  1. Erik Fernström - som Jerry var döpt till - var en mycket lovande cyklist inom Brahelund CK då han slog igenom som rockartist. Ordföranden i klubben - Arne - som vi umgicks med tyckte Jerry skulle lägga av med musiken och satsa mer helhjärtat på cykelsporten. Han gjorde som bekant tvärtom. Att Jerka under alla år stöttade vänstern är ingen hemlighet men få kände till hur fattig hans uppväxt var. Arbetarhem med ont om pengar både till kläder och mat. Han glömde aldrig föräldrarnas uppoffringar.

    SvaraRadera
  2. Det visste jag inte - att han var cyklist alltså. Trodde mest det var boxning som gällde.

    SvaraRadera