måndag 2 oktober 2017

Tom Petty död!

Den här bloggen har en tendens att bli som familjesidorna med en massa minnesord till mina döda hjältar. De dör en efter en. Jag gillade verkligen Tom Petty! Vi har följts åt sedan början av 1990-talet då hans låtar spelades flitigt på MTV. Han gjorde inte bara bra låtar utan också underhållande videos. Han uppträde inte särskilt ofta i Sverige men gjorde ett undantag 2012 när Tom Petty & the Heartbreakers genomförde en efterlängtad turné i Europa. Jag fick förmånen att se dem i Globen och kunde då konstatera att det inte bara var jag som sett fram emot konserten. Publiken sjöng med i varenda låt. Petty kunde skriva refränger som få andra.
Tom Petty var en av Bob Dylans bästa vänner. De turnerade tillsammans under flera år på 1980-talet och Bob Dylan har själv berättat att han hjälpte honom ta sig ur sin karriärs tyngsta musikaliska svacka. Så småningom kom de också att spela tillsammans i Travellin Wilburys. Nu kan Tom Petty spela däruppe tillsammans med både Roy Orbinson och George Harrison. Jag önskar bara att han hade gått och kollat pumpen efter sin nyligen avslutade USA-turné, då hade vi kunnat fått njuta av fler sköna låtar här nere istället.



1 kommentar:

  1. Bra att du snabbt belyser artister som satt spår hos dig. Vi andra får i efterhand lyssna av Tom Petty. Han var tydligen nästan i Bruce och Bob Dylan-klass.

    SvaraRadera