onsdag 22 december 2021

Woodstock och Hultsfred 1999

Jag kollade på dokumentären Woodstock 1999 i veckan. Den har funnits ute ett tag men nu ligger den också på HBO Max. Trettio år efter den första Woodstockfestivalen 1969 så beslutar sig några entreprenörer för att arrangera en ny stor musikfestival på en gammal flyghangar inte långt från den ursprungliga platsen. Betongen, asfalten och värmen skapar en ogästvänlig inramning. Maten och drycken är svindyr, det finns för få toaletter, duschar och vakter. Till råga på allt så bokar de artister såsom Metallica, Megadeth, Rage Against the Machine, Korn, Kid Rock, Creed och Limp Bizkit som lockar dit en publik som till största delen består av vita unga arga killar i 20-års åldern. Dokumentären är dock vinklad, för det fanns faktiskt rätt gott om andra artister också såsom Willie Nelson, Ice Cube, James Brown, The Roots, Jamiroquai, The Chemical Brothers. Däremot var utbudet av kvinnliga artister tämligen skralt, enbart tre uppträdde; Sheryl Crow, Alanis Morisette och Jewel. 

Festivalen urartade; det blev kravaller, bråk, misshandel och allmän misär. Men det kanske värsta var mängden kvinnor blev våldtagna eller ofredade. När jag tittar på dokumentären kan jag inte låta bli att fundera över om det inte är detta som är Donald Trumps kärnväljare? Eller som en kille säger i filmen "There are a lot of stupid humans around here!" Gruppen Limp Bizkit får en hel del skit. De anklagas för att ha uppviglat massorna till att begå dumheter. Visst kan man tycka det är att gå väl långt. Var och en måste ta ansvar för sina egna handlingar. Men för att återigen göra en koppling till Trump så påminner det hela inte så lite om när han stod och hetsade massorna att inta Capitolium. Jag såg det direktsända talet och sa direkt till min fru att det här kan gå illa. Limp Bizkit träffade jag backstage på Hultsfredsfestivalen 2001 och större idioter får man leta efter. 

Förresten var jag själv på festival 1999, fast i nyss nämnda Hultsfred då. Det hände tråkiga saker även där. Mitt under Holes konsert klämdes en ung flicka till döds. Sångerskan Courtney Love stod och hetsade alla tjejer att komma upp på scen, det orsakade enorma vågrörelser i publikhavet. De tjejer som kom upp på scenen tvingade Love så småningom att ta av sig på överkroppen och visa brösten. Själv gick jag därifrån, inte bara för at det var obehagligt, utan också för att Love sjöng som en kråka. Kolla in videon nedan och spela fram till ca 2.11 så ser ni början på eländet. På samma festival spelade även Marilyn Manson. Jag minns att han pekade ut en kille i publiken som hade vit skjorta och uppmanade alla att döda honom för han var ondskan personifierad. Kanske det säger något om tidsandan? 


Läser att Pugh Rogerfeldt fått en obotlig och dödlig nervsjukdom. Jättesorgligt tycker jag. Såg honom på Liseberg 2019 och då var han i fin form. God jul till er alla!

1 kommentar:

  1. Glöm inte Håkan Hellström i sjömanskostym och Vegamössan käckt på svaj !

    SvaraRadera