söndag 19 april 2009

Inget vidare party

Satt precis och kollade på Söndagsparty med Fredrik och Filip i Kanal 5:s dyraste produktion hittills. De båda gaphalsarna har alltså skickats tvärs över Atlanten för att göra en tv-show. Med i programmet var bland annat Marilyn Manson och Jonas Gardell. Manson såg jag några minuter av på en scen på Hultsfredsfestivalen 1999. Han stod och gapade och skrek obsceniteter. Efter en stund uppmanade publiken att döda en kille som hade gjort misstaget att ta på sig en vit skjorta. Då gick jag därifrån. I tv var han lite mer återhållsam, men kostade på sig att vara vulgär när han bad ett nyförlovat par att ta livet av sig och ligga med andra. Men Manson måste väl leva upp till myten om sig själv. I mina ögon påminner Fredrik och Filip alltmer om Robert Aschberg och Gert Fylking för sisådär femton år sedan. De gör samma typ av dålig underhållning. Hur som helst. Det utlovades tidigt i programmet att Howlin Pelle Almqvist från The Hives skulle medverka, så detta satt jag och väntade på. Han dök upp när det fem minuter kvar och sjöng en ballad. Det lät så falskt emellanåt att han själv började skratta. Ändå var det bästa i hela programmet och det säger väl det mesta.

5 kommentarer:

  1. Jämför gärna Robert Aschberg med Jan Guillou. Journalister med IQ över 120.
    Pålästa som få.
    Och radioprataren Gert Fylking med Annika Lantz. Eller Pontus Enhörning.
    Fredrik & Filip är väl däremot mer som svenske kocken i Mupparna. Yviga gester och skränig framtoning. Mycket mun som står på vid gavel.

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte om du har glömt bort "Ikväll med Robert Aschberg" med lavemangs-sm. Knappast någon imponerande journalistik. Men visst Aschberg har gjort bra program också som t.ex. Insider. Fredrik och Filip är nog inte så dumma egentligen men brinner ju inte för något. De vill inte förändra världen bara göra underhållning.

    SvaraRadera
  3. Filip och Fredrik hade båda 5.0 i slutbetyg och vill man använda en annan parameter så gick dom längre i På Spåret än både Aschberg och Guillou, så smarta är dom nog.
    Jag tycker inte heller gårdagens program var något vidare men bortsett från det så tycker jag dom bara blivit bättre och bättre sista åren. I början var dom mer elaka och det är ju sällan underhållande men nu är dom snabba, fyndiga och nytänkande i mina ögon. Sen håller jag med om att dom inte vill förändra världen med det kan man väl i sådana fall anklaga de flesta i nöjesbranschen för.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att det bästa de gjort är High Chaparall. Då var de riktigt roliga. Men jag har å andra sidan inte orkat se allt de gjort på senare år. Min svåger påpekade förresten att det är uppenbart att Filip ser upp till Fredrik. Jag hade inte noterat detta förut men det stämmer faktiskt.

    SvaraRadera
  5. Thorsten Flinck i nästa program! Nummer 2.
    Kommer, kommer inte, kommer, kommer inte.....
    Nu saknas bara Dick Harrisons utspel angående domarna i Pirate Bay-målet. För låga straff!
    Enligt historikern i Lund.

    SvaraRadera