fredag 17 april 2009

Mojo om Mott the Hoople

Den brittiska musiktidningen Mojo ägnar stor del av sitt senaste nummer till att hylla Mott the Hoople. De beskrivs som den förlorade länken mellan The Rolling Stones och The Clash. Jag kan inte hålla med. Jag tycker helt enkelt inte att de är så där fantastiskt bra som man ska tycka. Visst de gjorde några hyggliga låtar under första halvan av 1970-talet (All the Young Dudes), men det fanns ju ganska många artister som också gjorde sina bästa skivor vid den här tiden; t.ex. David Bowie, Lou Reed, Led Zeppelin och Iggy Pop.

Andra artister jag inte heller riktigt förstått storheten med (ännu):
Manic Street Preachers -jag såg dem på Hultsfred för många år sedan och höll på att somna för att de är så tråkiga
Blur - Visst Song 2 kan sätta fart på vilket dansgolv som helst men Suede och Oasis var bättre
Peter LeMarc - verkar sympatisk men jag har lite svårt för hans röst
Syd Barret - överskattad, Pink Floyd lät ju bättre utan honom!
Lenny Kravitz - har gjort några bra låtar men han är lika mycket rock n´roll som Herreys!
The Smiths - många blir nog sura på mig nu, men jag har inte riktigt förstått dem ännu

Men jag kan ändra mig. Fleetwood Mac förstod jag mig inte alls på förut, men nu älskar jag Rumours.

2 kommentarer:

  1. Som gjort för att tycka lite om det här. Smiths tillhör ju en av de starkast lysande stjärnorna på musikhimlen även om jag också kan tycka att myten blivit bra mycket större än musiken, men som nån sa, det är unikt med ett band där en snubbe själv spelar som en symfoniorkester medan en annan sjunger en blandning av utvandrarna och shakespeare. Vad gäller Blur har du också fel åtminstone så länge jag har kvar nostalgifiltret på lurarna. Håller helt med om LeMarc, som Fredrik Lindström sa "Varför måste alla hans låtar innehålla raden "å hon sa å hon sa, å hon sa å hon sa"?". För min del är Pink Floyd musikhistoriens mest överskattade.

    SvaraRadera
  2. Jag visste väl att någon skulle reagera när jag skrev sådär om The Smiths. Jag vet att jag borde tycka om dem, men jag kan ju inte ljuga. Blur ska återförenas stod det i dagens GP. Vi kanske gillar Peter LeMarc om 20 år? Hans fanbase består nog mest av 50+:are.

    SvaraRadera