onsdag 15 april 2009

Vem är din favorit i The Beatles?

En av mina läsare gav mig tipset att skapa utrymme för lite mer delaktighet på sidan. Vad passar då bättre än att ställa frågan om vem som var er favoritbeatle? Satt förresten och bläddrade i en gammal Uncut (musik- och filmtidning från England) häromdagen. De hade listat alla de personer som alla brukar omnämnas som den 5:e Beatlen. Med på listan var Pete Best som var bandets trummis innan Ringo Starr. Stuart Sutcliffe som spelade med dem när de bodde i Hamburg, men som hoppade av för att bli konstnär och dog under tragiska omständigheter. Deras manager Brian Epstein och en rad andra. I mina ögon finns det dock bara en som kan kalla sig den "femte Beatlen" och det är George Martin som producerade alla deras plattor (förutom Let it Be som ju producerades av den nyligen morddömde Phil Spector). George Martin är den, förutom gruppens medlemmar då, som haft störst inverkan på deras skivor faktiskt låter.

6 kommentarer:

  1. Favoriten har växlat. Först John. Sedan George. Och nu Paul. Han är en garanti för att arvet efter Beatles vårdas och att skivorna ges ut på nytt och nytt och nytt.
    Ringo hade säkert sålt rättigheterna till Bert Karlsoon eller Billy Butt för 800 pund.
    Får Ringo en enda röst vill jag tala med den röstande.

    SvaraRadera
  2. Min favorit är John men bara för att Hans skrev som han gjorde fick Ringo min röst. Paul var nog musikaliskt mer begåvad än John men utan John inget Beatles, ingen revolution.

    SvaraRadera
  3. Ringo eldar numera sin beundrarpost - innan han läst breven och tagit del av dem.
    Pucko.

    SvaraRadera
  4. Han är väl trött på all skit som folk skickar hem till honom. Tänk dig själv att i mer än 40 års tid få en säck med post varje vecka. Alla vill ha en massa saker signerade för att de ska öka i värde.

    SvaraRadera
  5. Riktigt stora artister har avlönad personal som sköter relationerna med fans och media.
    Bruce, Dylan, Simon & Garfunkel, Dolly Parton och Cher skulle aldrig förstöra sina varumärken som upparbetats under åratal.
    Nej. Nej.
    Ringo halkade in på ett bananskal.......

    SvaraRadera
  6. Jag svänger lite här. Min förkärlek för fina melodier har gjort att McCartney alltid varit en favorit, men det går ju inte att bortse från Lennon. Beatles var 3 genier och en trummis sägs det. 2 genier, en trummis och en gitarrist skulle jag säga, Harrison är överskattad, han gjorde bara en handfull bra låtar under Beatleseran och ett hyfsat album med en riktigt bra låt post-Beatles.
    George Martin är helt klart femte Beatlen, något man ska komma ihåg är att han utöver producentrollen även bidrog med delar i låtarna som t.ex. den underbara pianoslingan i "In my life".
    Bästa Beatleslåten är för övrigt "I will".

    SvaraRadera