tisdag 7 april 2009

Pearl Jam Ten - Deluxe edition

Nu har jag lyssnat på den nyutgivna Pearl Jam nyutgivna "Ten - Deluxe edition". Jag har tidigare nämnt att den skulle komma och hoppades faktiskt på att den skulle vara värd sina 349 kronor på CDON, men jag är lite tveksam faktiskt. Boxen innehåller flera olika versioner av skivan. Orginalversionen och några nya omixade versioner. Dessutom innehåller den sex tidigare outgivna låtar samt en DVD med deras MTV-Unplugged spelning. De "nya" låtarna som blev över vid inspelningen är inte dåliga, men man förstår varför de inte fick vara med från början. Unplugged DVD:n är ju trevlig, men om man jämför med Nirvanas fantastiska motsvarighet så är det bara att inse; Pearl Jam ska ha el i sina gitarrer! Efter att ha lyssnat igenom de nya mixade versionerna av skivan kan jag bara konstatera att de inte tillför mycket nytt. Ok, några av låtarna är lite annorlunda, men den som inte kan skivan utan och innan, märker ingen större skillnad. Bland andra artister som också har släppt nya versioner av sina gamla skivor är The Beatles båda skivsläpp "Let it Be...Naked" från 2003 och "Love" från 2006 oändligt mycket mer intressanta. På dessa båda skivor får man ju verkligen nya versioner av låtarna och dessutom är ljudet knivskarpt. Det kan man inte säga om resten av Beatles katalog på cd. Frågan är inte om, utan när, de kommer att släppa alla The Beatles skivor "remastrade" med bonuslåtar till överpris. Men nu spårar jag ju ur. Ten var det ju jag skulle skriva om. Trots att jag inte lyssnat på den på länge kan jag nu konstatera att den håller än. Det är en riktigt bra skiva! Men om ni inte har den sedan tidigare duger det gott med orginalversionen för 79 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar