onsdag 22 april 2009

Artister som aldrig spelar i Sverige

Somliga artister kommer hit till Sverige för jämnan och spelar. Bruce Springsteen och Bob Dylan är två bra exempel. Kanske beror det på att de är så populära här? På Bruce Springsteens kommande sommarturné är det fem spelningar som är utsålda. Det är tre kvällar i Stockholm och två i Oslo. Nog om det. Jag har funderat över de artister som i stort sett aldrig kommer hit. Elvis Presley var en sådan. Min personliga favorit Warren Zevon en annan, men det finns många fler. Tom Petty har mig veterligen inte spelat här sedan 1980-talet. JJ Cale visar sig inte utanför USA. Pearl Jam undviker Europa sedan den där tragiska händelsen i Roskilde. Jag läser att Fleetwood Mac turnerar, fast de lär enligt en av mina läsare ha spelat i Scandinavium (måste ha varit på dinosauriernas tid). Amerikanen Ray Lamontagne besöker England titt som tätt, men inte Sverige. Undrar just vad detta beror på? Är det artisterna själva som inte vill komma hit eller säljer de inte tillräckligt med skivor här? Kanske en kombination.

2 kommentarer:

  1. Sthlm får besök med jämna mellanrum men vem har råd att gå? Bara den senaste veckan har jag missat både Ice Cube och Faithless. Har man inte biljett spelar det liksom ingen roll om ens favoriter dyker upp i kvarteren bredvid. Två konserter jag missat som känns extra bittra: Calexico och Mala Rodriguez. I båda fallen hade jag svårt att hitta ngn att gå med. Konsertupplevelser vill man gärna dela.

    SvaraRadera
  2. När det gäller Elvis satte vårt skattesystem käppar i hjulen under 20 av hans bästa år. Han hade ingen lust att gå ner i pris för att uppträda här. Råsunda i Solna var på förslag många gånger. Men ingen tordes på den tiden garantera hans gage.
    Andra stora artister varnar säkert varandra för att komma hit. Rod Stewart och Art Garfunkel som jag själv sett i Göteborg de senaste åren har efter lysande konserter inte uppskattats av lokala B-journalister. Vi får förresten se om samma gäng anser att U2 och Madonna i sommar också ska jämföras med Bo Kaspers orkester ?
    Kent följer för övrigt ABBA. Uppträder utomlands där marknaden betalar dem mer än hemma. Risken är att vi missar Robyn, Lisa Ekdahl och Nina Perssons utveckling av samma ekonomiska skäl.

    SvaraRadera