söndag 3 februari 2013

Göteborgs filmfestival 2013

Nej, med små barn är det inte som förut men det funkar rätt bra ändå. Jag hann i alla fall se fyra filmer och ett seminarium i år. En kollega till mig skulle se 24 filmer. Helt galet om du frågar mig, så många såg jag inte ens när jag arbetade som volontär och kunde gå gratis. Jag vill kunna smälta filmen, fundera över handlingen och skådespelarinsatserna. Bästa filmen av de fyra? Det var nog den danska A Hijacking som handlade om hur ett danskt fraktfartyg blev kapat utanför Somalia. Man fick följa både besättningen, kaparna och det danska rederiets personal hemma i Köpenhamn. Det var hårda förhandlingar om lösesumman som pågick under flera veckor och de var svårt att veta hur det hela skulle sluta. Filmen var inte något filmiskt mästerverk på något sätt men den var spännande och den hade ett tydligt budskap. Pengar är rätt ointressant när det handlar om liv och död.


http://youtu.be/Due-DtrQoII

Den engelske regissören och animatören Peter Lord berättade om hur det gick till när de gjorde The Pirates. Peter Lord har även gjort mästerverk som kortfilmerna om Fåret Shaun och Wallace & Gromit. Se länken ovan.
Bio Roy är den sista biografen kvar på Avenyn. Det är synd och skam men vi gläds istället åt att så är fallet. Den rumänska filmen Beyond the Hills jag såg den här gången var dessvärre inget vidare.
Draken är min och många andras favorit bland Göteborgs biografer. Det blir inte bättre stämning än i en fullsatt salong här.

2 kommentarer:

  1. Det är inte så länge sedan Kungsgatan i Göteborg hade fem biografer med olika inriktning. Alla nu borta. Samtidigt får man förstå att ny digital teknik måste ha en viss volym för att bli lönsam. Läste i GP att den just avslutade filmfestivalen är helt beroende av sponsorer och även andra bidrag. Man kan fråga sig varför målet varje år är att växa, växa och åter växa. Kvalitet har enligt Roy Andersson fått ge vika för kvantitet. Han sågade ju Kon-Tiki helt. Och törs väl därefter inte visa sig i Norge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är konstigt att det är så svårt att få lönsamhet i festivalen trots alla besökare och slutsålda filmer. Volontärerna får ju inte någon lön sedan ett par år tillbaka. Jag misstänker att det är ledningen som vuxit sig för stor. 8-10 heltidstjänster kostar skjortan.
      Det verkligt sorgliga var när SF beslutade att lägga ner Palladium. En verklig paradbiograf med kristallkronor, stuckatur och vackra målningar som aldrig gått med förlust. SF lät lokalerna stå tomma i tre år och betalade full hyra för att få lönsamhet i det nybyggda Bergakungen.

      Radera