tisdag 12 maj 2015

Badgers drift no more

Jag har med förtjusning läst Ulf Lundells blogg de gångna månaderna. Det har varit underhållande. Mest för man till skillnad från det som står i hans böcker inte behöver fundera över vad som är dikt och verklighet. Bloggen har varit Lundells egna tankar och erfarenheter. Visst kan man hävda att det bara är hans bild av verkligheten men jag tror ni fattar vad jag menar. Han har visat sig vara en ganska grinig gubbe med små vardagsbekymmer. Väder och vind står inte sällan i fokus så som man kan förvänta sig för en 65 åring på landet. Samtidigt är han förstås en levande legend som jag har följt i mer än 20 år och med en karriär som varat betydligt längre än så. Faktum är att han firar 40 års jubileum i år. Jag ser honom framförallt som musiker men för många andra är han lika mycket författare. Nu har han i alla fall bloggat klart för den här gången. Förhoppningsvis kommer han tillbaka någon gång. Annars får vi glädja oss åt att han ska ut på sommarturné som vanligt.

http://www.ulflundell.com/badgers-drift/

Lundells bästa skivor (i mitt tycke):
Den vassa eggen (1985)
Måne över haväng (1993)
På andra sidan drömmarna (1996)
Män utan kvinnor (1997)
Men sånt där varierar förstås över tid...

Lite småroligt att konstatera att när han spelade in den här var han lika gammal som jag är nu. Lyckligtvis brottas jag inte med samma problem som han hade då.


 
 

2 kommentarer:

  1. Den gode Ulf Lundell har väl som alla andra kreativa låtskrivare sina bästa år bakom sig. Håller med om att "den vassa eggen" är nr 1. De senaste romanerna har tyvärr också blivit en upprepning av redan avhandlade ämnen. Bloggen var ojämn. Ibland uppkäftig men lika ofta som bondepraktikan i ny tappning. Ensilageplast som blåste in på hans tomt. Hur spännande är det för läsarna ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan man fråga sig? Det är nog samma målgrupp som intresserar sig för hans gräsklippare. ;)

      Radera