tisdag 20 november 2012

Fula och snygga skivomslag

Med tanke på mitt förra inlägg kanske det kan vara på sin plats med något mer lättsmält? Den här bloggen stötte jag på för en tid sedan:
http://katastrofalaomslag.blogspot.se/
Den är faktiskt riktigt riktigt rolig emellanåt. Framförallt gillar jag att man i ord försöker beskriva varför omslagen är så fula - som om det behövdes. Men beskrivningarna är väl så underhållande. Frågan är vilken som är den fulaste skivan i min samling? Det finns ett antal kandidater men knappast någon som kvalar in på den här sidan.
Därför blev valde jag ut tre favoriter istället. Samtliga dessa tre är riktigt snygga men ska jag välja en favorit får det nästan bli Rolling Stones Some Girls som är designad av Peter Corriston. Enligt Wikipedia har han även gjort omslag till skivor med:  Billy Idol, Chick Corea, Carole King, Debbie Harry, Jethro Tull, Led Zeppelin, Mick Jagger, New York Dolls, Rod Stewart och Tom Waits m.fl. Ingen amatör med andra ord. Jag gillar också Sticky Fingers omslaget skarpt. Ni vet det där med jeansen och gylfen som är designat av Andy Warhol. Problemet är bara att jag inte äger den skivan på vinyl och vill man ha den i original med dragkedjan får man lägga en rejäl slant idag.

Rolling Stones Some Girls (1978)
Bob Dylan Times They Are a-changin´ (1964)
Eric Burdon & War Love is All Around (1976)

3 kommentarer:

  1. Snygga omslag alla tre, även om jag personligen tycker Stones har några fräckare, exempelvis nämnda Sticky Fingers (min svärfar har originalet med äkta gylf) och Exile såklart. Dock har de väl även gjort några av historiens fulaste omslag också, Tattoo Yo och framförallt Dirty Work är väl inte något ögongodis direkt.

    Har Dylanskivan på LP, tycker också den är väldigt snygg, den ser så direkt och hård ut. Nämns sällan vid denna typ av diskussioner, men jag håller den kanske som det vackraste omslaget på någon av hans skivor.

    Mitt favoritomslag är nog Raw Power av Iggy & The Stooges. För övrigt det omslag som innehåller världens bästa skiva också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Raw Power är är det svårt att inte tycka om. Tatoo You är riktigt snyggt om man jämför med Dirty Works, då tycker jag nästan Emotional Rescue är fulare.

      Radera
    2. Överlag har de ganska så fula omslag från It's Only Rock'n'Roll och framåt, med din nämnda favorit som ett av få undantag.

      Radera