måndag 12 november 2012

Led Zeppelin på bio

Jag var och såg Led Zeppelin filmen Celebration day på bio i helgen. Konserten spelades in i december 2007 i London på 02 Arena. Spelningen var en hyllning till den då nyligen bortgångne skivbolagsmogulen Ahmet Ertugun som en gång i tiden signade gruppen på Atlantic records.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ahmet_Ertegun
Jag kan varmt rekommendera den även om det knappast kan mäta sig med att se en riktig konsert. Framförallt stör jag mig på att man hela tiden byter kameravinklar. Man kan bli snurrig för mindre. Den verkliga behållningen av filmen var att se Jimmy Page in action. Han är verkligen en gudabenådad gitarrist och här spelar han verkligen så svetten lackar. Sedan kan man tycka det blir väl många solon ibland men det är förstås en smaksak. Annars tycker jag att det är intressant att konstatera att när de låter som bäst så spelar inte John Paul Jones bas utan keyboard. Lyssna på Stairway to heaven, Kashmir eller Misty Mountain Hop. Det är samspelet mellan gitarr och keyboard som gör låtarna unika. Sedan kan man inte låta bli att fundera över varför gruppen inte fortsatt att spela tillsammans? En enda spelning på 30 år när de trivs så bra på scenen tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar