onsdag 8 januari 2014

Mycket gammalt på nya Springsteen

På fredag släpps nya Springsteenskivan High Hopes men redan nu går det att lyssna på den på Spotify. Tyvärr visar den sig innehålla flera låtar vi har hört förut. Till råga på allt i sämre versioner än de ursprungliga men till skillnad från Svenska Dagbladets recensent (se nedan) tycker jag inte fullt lika illa om Tom Morello. Faktum är att jag gillar Rage against the machine men kanske inte tillsammans med Springsteen. Vissa saker går nämligen inte att blanda med någon större framgång. Det vet alla som försökt dricka rödvin med Coca-Cola som man gör i Spanien. Hur som helst. Jag gillar singeln High Hopes och Just Like Fire Would. Inte heller är det något fel på American Skin (41), The Ghost of Tom Joad eller Dream Baby Dream men det är som sagt välbekanta låtar. Att Springsteen vill lattja i studion har jag inga problem med men att kalla detta en ny skiva luktar faktiskt lite unket. Den kunde vi gott fått på köpet som en bonus-skiva ungefär som när han gav ut Pete Seeger Sessions på nytt. Det är uppenbart att skivbolaget ser detta som en möjlighet att tjäna pengar på en marknad där allt färre köper fysiska skivor. De flesta trogna Springsteenfans köper trots allt ett exemplar och det vet Sony Music alltför väl.



http://www.svd.se/kultur/musik/tom-morello-forstor-springsteens-nya-skiva_8871756.svd

Här är annars ett Springsteensamarbete jag gärna skulle vilja se mer av:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar