söndag 29 december 2013

Det bästa från 2013

I tidningar, på tv och på nätet summeras 2013 års bästa skivor, böcker, filmer och konserter. De flesta recensenter verkar tycka samma sak.
Bästa svenska skivan: Håkan Hellström "Det kommer aldrig va över för mig"
Bästa utländska skivan: Daft Punk "Random Access Memories"
Bästa svenska filmen: "Återträffen"
Bästa utländska filmen: "Blå är den varmaste färgen" eller "Gravity"
Konsertupplevelser är av naturliga skäl svårare att komma överens om, men såväl Alicia Keys konsert på Way Out West som någon av Håkan Hellströms spelningar finns med på de flesta listor. 

Lambressos lista
Bästa utländska skivan: Phosphorescent "Muchacho" 
Bästa svenska skivan: Känns svårt för mig att kora om jag ska vara ärlig. Gamla favoriter som Lundell och Winnerbäck har förvisso släppt skivor men att påstå att de är årets bästa vore lite att ta i. 2012 var ett betydligt bättre "skivår" då om jag ska vara ärlig, men jag får väl hålla med den samlade kritikerkåren om att Hellström var bäst trots allt. 
Bästa utländska filmen: "Gravity" och "Django Unchained"
Bästa svenska filmen: Det känns som om jag knappt har sett några svenska filmer. Varken "Återträffen", "Monica Z" eller Moodyssons "Vi är bäst!" så jag får nog passa på den. Men Känn ingen sorg var i alla fall över förväntan. 
Bästa konserten: Roger Waters på Ullevi. Men det fanns mycket annat bra att glädjas åt i år. Bland annat Patti Smith, The Hives, The Sounds och Alicia Keys. 
Största förlusterna var utan tvekan James Gandolfini och Lou Reed. 
Största besvikelsen: Att Sverige och Zlatan inte får spela fotbolls VM i Brasilien

Jag har missat att uppmärksamma att Keith Richards fyllde 70 år den 18/12. Det är förstås fantastiskt att han lyckats bli såpass gammal, även om jag misstänker att han lugnat ner sig betydligt efter den där palmhistorien för några år sedan. Men dricker och röker gör han bevisligen fortfarande så hans gener måste vara ovanligt goda. Vi får hoppas att han hänger med några år till. 


Gott nytt år!

2 kommentarer:

  1. Vem minns Don Partridge ? Denne gatusångare som inspirerade Lasse Kronér till att försörja sig i Femman/Göteborg. Don spelade givetvis alla instrument själv och gjorde lite som han ville med intäkter och livet i övrigt.
    Kanske Neil Young dra några av hans låtar när han ånyo lovat dyka upp i Göteborg i augusti. Såvida inte någon bandmedlem skadar sig vill säga.
    På en potatisskalare eller ett grytlock av värsta slag.
    Gott Nytt År !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte jag i alla fall. Minns gatumusikanten alltså men det kanske var före min tid?
      Ja, vi får hoppas att Neil Young gör comeback. Jag är fortfarande lite småsur på gubben för att han ställde in förra sommaren.

      Radera