söndag 9 februari 2014

Philip Seymour Hoffman död - riktigt sorgligt!

Ännu en riktigt begåvad skådespelare har gått bort i förtid. Jag gillade honom framförallt för hans biroller i filmer som Punch Drunk Love, Hapiness, Magnolia, En kvinnas doft, The Big Lebowski och Almost Famous. Flertalet av dessa är mina absoluta favoritfilmer och han bidrog till att göra dem oförglömliga. I Almost Famous spelade han den legendariska musikjournalisten Lester Bang. Regissören Cameron Crowe berättade i veckan i Rolling Stone magazine att den här fantastiska scenen, när huvupersonen ringer till Lester Bang mitt i natten för att få råd, mer eller mindre impoviserades fram av Hoffman. Fullständigt genialiskt!
http://en.wikipedia.org/wiki/Lester_Bangs 



I The Big Lebowski spelade han butler till huvupersonens namne Mr Lebowski. Han är lismande och inställsam på ett minst sagt övertygande vis. Just den här typen av ganska osympatiska roller var något av hans signum.



Jag kommer att sakna honom men såvitt jag har förstått saken kommer han ha betydande roller i de kommande i Hunger Games filmerna. En klen tröst förstås men alltid nåt att glädjas åt. RIP Philip Seymour Hoffman!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar