tisdag 29 september 2015

Jerry Lee Lewis 80 och Jan Lööf 75

En av mina FB-vänner uppmärksammade mig på att Jerry Lee Lewis fyller 80 år idag. Det är förstås väl värt att fira. Att han lyckats bli så gammal trots alla sorger och bedrövelser är imponerande. Jag minns fortfarande en norsk dokumentär om hans syster som jag såg för några år sedan. Hon drev någon form av pensionat/livsmedelbutik i deras gemensamma föräldrahem och drömde om att han en dag skulle komma hem igen. Han hade inte satt sin fot där på decennier men hans pistol låg fortfarande kvar under huvudkudden i pojkrummet.


 
Den gångna helgen besökte jag bokmässan. Det var precis som vanligt väldigt mycket besökare och kändisar. Men jag orkade inte hälsa på någon mer än Jan Lööf som firade sin 75 års dag där på söndagen. Han har gjort massor med minnesvärda barn- och ungdomsböcker men den absoluta favoriten är ändå filmen om Skrotnisse och hans vänner.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar