onsdag 4 november 2015

Svårt att inte gilla Lars Lerin

Igår besökte jag det gamla danspalatset Sandgrund i Karlstad. Nuförtiden är det slut på danserna men i gengäld ställer en av Sveriges absolut mest begåvade konstnärer ut sina alster där. Lars Lerin målar både akvareller och oljemålningar men på Sandgrund är det enbart hans akvareller som visas. Fråga mig inte varför men han kanske vill öppna ett annat museum någon annanstans. Hur man kan måla så verklighetstrogna akvareller är för mig en gåta. Många av hans bilder ser ut som rena fotografier. I själva verket är de bättre än så, de ser tredimensionella ut. Det är motiv från de värmländska skogarna, från nordligaste Norge, från Amman och Sibirien, från filmer och hans egen fantasi. Han verkar vara fascinerad av djur som flyger också. Det är gott om fåglar och fjärilar på Sandgrund. Min favoritmålning var hans tolkning av Hitchcockfilmen Fönstret mot gården. Tyvärr lyckades jag inte fota den något vidare. Den är rätt stor även om den inte var lika gigantisk som Arkivet nedan. Avslutar med Michael Jackson, en av Lerins största favoriter enligt guiden.



 

2 kommentarer:

  1. Om jag läst rätt har Lars Lerin precis gett ut en riktigt bra bok om Axel Florins konstnärskap (Axel för övrigt också från Munkfors i Värmland). Marknadsförs den på Sandgrund ? Att Lerin är en av våra stora konstnärer just nu råder ingen tvekan om. Ernst Billgren & Co har mycket att lära av honom.

    SvaraRadera
  2. Ja, den släpps såvitt jag förstod saken nu i helgen men fanns redan nu till försäljning. Faktum är att han skrivit ganska många böcker vid det här laget. Ett flertal fanns till försäljning i butiken.

    SvaraRadera