fredag 29 januari 2016

Deprimerande dokumentärserie

Göteborg har den senaste veckan bjudit på sitt mest mulna, mörka, kalla, tråkiga vinterväder. Förr i världen brukade jag var fullständigt uppslukad av filmfestivalen så här års men tre barn senare orkar jag inte uppbåda energin längre. Jag har ändå hoppet om att det ska bli en och annan eftermiddagsrulle i närheten av jobbet, men vi får väl se. Den senaste veckan har jag annars kollat på dokumentärerna om kirurgen Paolo Macchiarini. Det är bland det absolut värsta jag någonsin sett och det får åtminstone mig att fundera över läkervetenskapens arbetssätt. Att en luftstrupe av plast som legat i ett bad med stamceller ska förvandlas till levande vävnad får åtminstone mig att associera till till filmerna om Frankensteins monster. Jag får nästan svårt att andas när jag ser eländet.


http://www.svtplay.se/video/5848124/experimenten/dokument-inifran-experimenten-stjarnkirurgen


Ja ja, här någonting helt annat som kanske kan muntra upp fredagen:



2 kommentarer:

  1. Det underliga är att ingen hos Karolinska i Stockholm ser sig som ansvarig för experimenten med patienterna. Ingen ser sin roll i hur denne kirurg fått befogenheter att testa mycket tveksamma strupar av plast. Josef Mengele ägnade sig under andra världskriget åt experiment som vi idag kallar tortyr. Men i nutid trodde man läkarvetenskapen hade satt stopp för Mengele-metoder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen! Men det mesta verkar ha gått fel i det här fallet. Nu får han äntligen sparken men det satt långt inne.

      Radera