söndag 2 maj 2010

Min skannade kropp

För ett antal år sedan var jag i Sockholm och hälsade på några vänner. I kulturhuset vid Sergelstorg nappade jag och mitt sällskap på ett erbjudande om att få våra kroppar skannade. Det låter kanske sjukt men uppläget var såhär. H & M, Kappahl, JC med flera klädföretag hade insett att man behövde uppdatera sina storlekar. De behövde ett antal frilliga personer som de kunde väga, mäta och skanna av med laser. Uppgifterna lades in i databas och blev ett underlag för framtida klädtillverkning. Vi fick en liten present och ett dokument med våra kroppar i 3D format med diverse detaljer om bredden och längden på valda delar. :-) Igår upptäckte jag vad jag ska med det där pappret till. På tailorstore.se kan man måttebeställa sin skjorta. Och urvalet är enormt. Det finns 197 tyger, ett oändligt antal modeller, kragar, knappar, trådar, klaffar, monogram med mera att välja på. Du kan kombinera alltsammans i oändlighet och alltså få den måttbeställd så att den passar just dig. Här kommer dokumentet från skanningen väl till pass. Helt plötsligt kan jag nu beställa en skräddarsydd skjorta som förr i tiden skulle kostat en förmögenhet. Hoppas nu bara att den blir lika snygg och välsydd som hemsidan låter en tro. Och att kroppen är densamma som för ett antal år sedan förstås.
http://www.tailorstore.se/
Största fördelen med min nya telefon är inte alla applikationer, eller att jag kan läsa mina mejl och min kalender eller uppdatera min status på Facebook. Nej, det den största fördelen är den inbygda kameran. 5 megapixel räcker rätt långt och till skillnad från min vanliga kamera är den ju alltid med. Ska se till att återkomma med lite bilder så ni får se.

2 kommentarer:

  1. Du skriver "för ett antal år sedan". Tror du att din storlek då överensstämmer med dagens ?
    Nej - sin storlek får man kolla oftare. Ibland varje halvår. Och absolut efter julhelgen.

    SvaraRadera
  2. Jo, så är det nog. Man måste nog ta lite nya mått ibland. Men jag beställde ju inte tight fit ;-)

    SvaraRadera