torsdag 19 augusti 2010

Svenska artister med nygamla idéer

Håkan Hellström fick som vanligt en femma i GP när han spelade på Way Out West den gångna helgen. Han brukar ju få det. Den här gången spelade han samtliga låtar från Känn ingen sorg för mig Göteborg. Det var ett nytt grepp för en svensk artist men såväl Van Morrison med Astral Weeks som Bruce Springsteen med Born to Run har provat detta koncept tidigare. I våras talades det om att Rolling Stones skulle framföra Exile on Main Street i sin helhet live men det blev aldrig av.
Soundtrack of Our Lives uppträdde också på WOW. De körde också ett för dem nytt koncept med Göteborgs symfoniorkester på scen. Jag tycker det låter för tillrättalagt och lågmält. Det är för lite rock n roll helt enkelt. Ja, ni kan ju lyssna själva på GP tv på nätet. Metallica gjorde något liknande för ett antal år sedan men låter bättre tycker jag.
En tredje svensk artist som också har provat på att "hotta upp" sina låtar live med en stråk- och blåsorkester är José Gonzales. På kulturkalaset uppträdde han med en ensamble på närmare 20 personer.
För egen del har jag fortsatt mitt sommarstugeprojekt ytterligare en vecka. En vacker dag blir det färdigt men fråga mig inte när.


1 kommentar:

  1. The Who var först med Tommy. Frågan är dock om inte den var ett svar på Mystery tour med Beatles.

    SvaraRadera