söndag 13 januari 2013

En Pilgrims död om Palmemordet

Ikväll har jag kollat på En pilgrims död med Rolf Lassgård som rikskriminalens chef Lars Martin Johansson. Historien som är skriven av Leif GW Persson handlar om hur han med några kollegors hjälp börjar utreda mordet på Olof Palme. Det är inget fel på skådespeleriet men det återstår att se om man lyckas presentera en hållbar teori. Jag har läst en hel del av Leif GW genom åren men har undvikit de här böckerna. Jag har svårt att intressera mig för alla alternativa historier om vem mördaren kan ha varit. Jag tror mycket väl att det kan ha varit tillfälligheter som blev avgörande. Någon såg makarna Palme gå in på biografen och tog tillfället i akt och gick och hämtade en revolver. När de kom ut från biografen följde han efter dem och sköt honom. Det borde rimligtvis funnits bättre ställen att skjuta Palme där på en öppen gata mitt i stan. Mordet på Anna Lindh gick ju förresten till på ett likartat sätt. Mijailovic såg henne på NK och sprang iväg och hämtade en kniv. Det där med "motiv" kan man glömma med den här typen av knäppgökar. En sak är i alla fall säker, det fanns gott om personer som verkligen hatade Palme och han tog alldeles för lätt på den hotbild som ständigt fanns mot honom. Det framkom inte minst i dokumentärserien som nyligen visades i tv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar