måndag 7 april 2014

20 år sedan Kurt Cobain hittades död

Imorgon är det 20 år sedan en elektriker hittade Kurt Cobain skjuten i huvudet i hans eget hus i Seattle. Han hade då vari död i tre dagar och efterlämnade hustrun Courtney Love och en tvåårig dotter. Jag minns att jag och min bror läste om det i en notis i tidningen. Det kändes overkligt. Inte för att jag inte trodde det var sant men för att tidningen inte förstod betydelsen av händelsen. Nirvanas Smells Like Teen Spirit spelades oavbrutet på MTV 1991 och gjorde över en natt alla pudelrockande rockstjärnor i spandex och läder töntiga. Kurt Cobain var äkta vara. Gruppen hade sålt 75 miljoner och fick en notis i morgontidningen. Hur som helst. Kvällstidningarna hade fattat grejen och under de kommande dagarna kunde vi läsa allt om händelsen. SVT visade i helgen en usel dokumentär om hans liv för att uppmärksamma årsdagen. Istället för att berätta om hans musik och skapande fokuserade den på hans mentala tillstånd. Var han verkligen deprimerad? Var han en otrevlig person? Vad hade han för förhållande till media? Hur länge hade han använt droger och vilka preparat var det? Jag orkade knappt se klart eländet. Jag uppskattade intentionen men i det här fallet var de lika mossiga på SVT:s kulturredaktion som man var på Sydsvenskan för 20 år sedan. De borde visat Unpluggedkonserten från 1993 istället. Det hade varit en värdig gest.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar