onsdag 13 augusti 2014

Döda men inte bortglömda

Alla visste att Robin Williams var en man som brottades med sina demoner. Han skämtade om det på scen och berättade om det i flera intervjuer. Idag bekräftades det att han tagit sitt liv. Ingen vill prata om varför, det kan förstås finnas massor av orsaker. Men helt klart hade hans karriär varit på väg utför i många år och det var längesedan han gjorde en riktigt bra film. Det har snarare varit den ena töntiga komedin efter den andra. Det är över tio år sedan han gjorde One Hour Photo och Insomnia med Al Pacino. Just nu höll han på och skulle spela in Natt på museet 3 och så ryktades det om en uppföljare till Välkommen Mrs. Doubtfire. Knappast de filmer en skådis av Williams kaliber längtade efter att göra. För egen del kommer jag alltid förknippa honom med rollen som läraren i Döda poeters sällskap. Där gjorde han i mitt tycke sin bästa roll. Men det är klart det är svårt att bortse från hans roller i Will Hunting, Fisher King och Good morning Vietnam.



Idag så fick vi också läsa att Lauren Bacall gått bort. Hon blev 89 år gammal och dog av sk naturliga orsaker, så i det fallet känns det förstås inte lika sorgligt. Tänk att hon gifte sig med Bogart 1945. Det var inte direkt igår. Liksom många andra förknippar jag henne med hennes första roll mot sin blivande make i Att ha och inte ha från 1944.



Jag vill minnas att jag såg filmen för första gången hos min gamla kurskamrat Bosse Björklund. Han hade en väldig samling gamla VHS filmer inspelade från tv och prydligt katalogiserade i Excel. Kvalitén (på inspelningarna) var inte alltid den bästa men det var underhållande att se alla gamla tv-hållåor som introducerade filmerna. Bosse är för övrigt också död. Han gick bort i sköldkörtelcancer förra hösten, men hans gigantiska arkiv (kanske det mest välskötta jag någonsin stött på) som han skapade på tidningen GT under mer än 30 års tid finns bevarat på Landsarkivet i Göteborg. Det känns bra. På samma sätt kommer Robin Williams och Lauren Bacalls filmer alltid finnas kvar för oss att njuta av.
En sista tanke går ut till min svåger D som dog idag för exakt 5 år sedan. Det var liksom i Robin Williams fall helt i onödan. Vila i frid allesammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar