onsdag 15 oktober 2014

First Aid Kit på Konserthuset i Göteborg

Att se First Aid Kit på konserthuset igår var en ren fröjd. De är oerhört samspelta och har förmågan att variera sig på scen så att det aldrig känns långtråkigt. Jag gillade allt, till och med ostskämten, som egentligen inte var särskilt roliga. Det flesta låtarna från gårdagskvällens konsert var hämtade från deras tredje och senaste skiva Stay Gold. Deras bästa hittills. Den senaste spelningen i Göteborg 2013 var de förband till Patti Smith i Trädgårdsföreningen. Jag såg den spelningen också men jag tycker inte riktigt att de kom till sin rätt då. Deras stämsång gör sig klart mycket bättre i en lokal med en akustik som i Konserthuset. Här kunde de till och med spela en låt "unplugged". Det hade inte gått på så många andra ställen. När min dotter blir lite större ska jag ta med henne på en First Aid Kit-konsert (jag hoppas de fortfarande spelar då) för de här tjejerna är riktiga förebilder. De agerar med både självförtroende och pondus. De berättar att de nu turnerat i fem månader, men som Johanna Söderberg uttrycker saken, fast egentligen har vi varit på turné i fem år sedan vi släppte vår första skiva. Fem års rutin fast de bara är 21 och 24 år gamla. Det är imponerande!
Här får ni ett smakprov som jag lagt ut på youtube:



1 kommentar:

  1. Riktigt kul att de lyckas hålla sin höga nivå år efter år. Jacqui McShee i Pentangle gjorde detsamma i drygt 50 år. Lyssna på Train song, Light flight och Cruel sister - och ta del av hur en röst kan bibehållas intakt. Är hon kanske en förebild ?

    SvaraRadera