onsdag 10 december 2014

2014 års bästa skivor!

Jag har redan läst ett antal listor. Ett stort problem är förstås att man knappast har hört mer än en bråkdel men jag har i alla fall en favoritlista.

1. War on drugs "Lost in the Dream"
Det amerikanska indierockbandet från Philadelphia var åtminstone för mig helt okänt tills de släppte sin helt fantastiska skiva i år. Lost in the Dream är kanske den spellista som spelats flitigast av mig i år på Spotify.



2. Lucinda Williams "Down Where the Spirit Meets the Bone"
Lucinda Williams har varit en personlig favorit i många år, men sedan 2003 års World Without Tears har hon inte riktigt levt upp till förväntningarna. Dubbelskivan Down Where the Spirit Meets the Bone är emellertid hennes bästa skiva hittills. Tyvärr finns det inte så många videos på Youtube och skivan finns inte heller på Spotify men jag kan garantera att ni inte blir besvikna om ni köper den.



3. Kleerup "As If We Never Won"
Kleerup går från klarhet till klarhet och singeln Let me in hade årets bästa intro.
Missade ni förresten Kleerup på SVT i programserien de kallar oss artister kan ni se det avsnittet här:
http://www.svtplay.se/video/2479646/dom-kallar-oss-artister/avsnitt-4-andreas-kleerup
Förstår mig inte riktigt på hans "skapandeprocess" men det blir ju bra ändå.



4. First Aid Kit "Stay gold"
Systrarna Söderberg lyckades med att följa upp succén The Lion´s Roar med en skiva som kanske till och med var ännu starkare. Och spelningarna på Konserthuset kommer vi sent att glömma.



5. Ryan Adams "Ryan Adams"
Ryan Adams är inte lika "het" bland musikjournalister längre men jag tycker han är väl så bra som i början på 2000-talet. Kim släpptes inte som singel men är en av skivans starkaste låtar:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar