torsdag 8 januari 2015

Elvis 80 år!

Elvis Presley skulle fyllt 80 år idag om han hade fått leva. Nu blev han som bekant bara 42 men det är ändå en svindlande tanke att om ha hade kunnat leva om han inte knaprat piller, druckit och ätit en massa onyttigt. Undrar just vilken karriär han hade haft bakom sig då? Han hann ju trots allt med en hel del på knappt halva den tiden. Förutom rockmusik spelade han in ballader, gospel, psalmer, country, blues och en massa annat. För att inte tala om en hel drös med mer eller mindre dåliga filmer.
Det här en personlig favorit med Elvis:

Andra som faktiskt är i livet och fyller år idag är David Bowie (68 år) och Robbie Krieger (69 år) från the Doors.
Till sist får man väl glad att man inte ritar teckningar på muslimska profeter till vardags. Det är en konstig tid vi lever i på många sätt.

2 kommentarer:

  1. Eftersom jag har åldern inne är det främst tre minnen av Elvis som etsat sig fast hos mig. Först att han aldrig uppträdde i Sverige trots att han under sin värnpliktsperiod fanns i dåvarande Väst-Tyskland. Nummer två är att han med alla möjliga medel försökte hindra engelska band att komma till USA. Han var speciellt rädd för Beatles och inte minst John Lennon som i sin framtoning var en rebell av tidigt Elvis-snitt. Nummer tre är Elvis otroliga förmåga att alltid komma tillbaka efter ett eller flera års tystnad. För mig är låtarna "Devil in disguise" och "In the ghetto" och givetvis hans comeback på scenen i Las Vegas 1968 enastående prestationer. Det är väl bara Frank Sinatra som också hade förmågan att om och om igen komma tillbaka med full kraft.

    SvaraRadera
  2. Ja, han var nog rädd för att snabbt falla i glömska om de där brittiska banden slog igenom. Sverige tenderar att vara ointressant för rätt många amerikanska artister så där är han inte ensam. Om man är riktigt begåvad kan man göra comeback med framgång. Jag gillar artister som ständigt lyckas förnya sig och inte fastnar i samma hjulspår. Stones har nu inte gjort någon skiva på nio år utan turnerar oavbrutet med samma Greatest hits. Jag träffade ett av deras största fan som menade på att de nu är så gamla att de inte behöver skriva några nya låtar. Men se på Dylan, Neil Young eller Leonard Cohen. De turnerar fortfarande men har också fortsatt att skapa ny musik.
    Jag minns förresten ett kassettband med ett minnesprogram om Elvis som jag fick av dig en gång. Det var inspelat från radion någon gång i början av 1980-talet. Jag lyssnade flitigt på detta under ett antal år. Jag gillar fortfarande Suspicious minds bäst.

    SvaraRadera