tisdag 17 februari 2015

Gradvall träffar Thåström

Journalisten och musikskribenten Jan Gradvall har på uppdrag av Razzia Records låtit intervjua Joakim Thåström. Det finns några som är kritiska till att Gradvall tagit på sig uppdraget eftersom han då inte längre kan ses som en självständig och oberoende journalist. Gradvall själv menar att han av den anledningen valt att inte recensera nya skivan. Jag tycker ärligt talat att det är en rätt tramsig diskussion. Det finns väl knappast någon svensk musikjournalist som skulle våga ställa några särskilt kritiska frågor till Thåström idag? Oavsett på vems uppdrag han/hon arbetar. Om man exempelvis jämför med Kents presskonferens som de hade för några år sedan är detta betydligt intressantare. De satt bara och svamlade och svarade knappt på en enda fråga. På Thåströms Facebooksida är förstås alla väldigt positiva till intervjun. Jag tycker också den är underhållande och kan konstatera att han ser förvånansvärt fräsch ut för att snart vara 60 år gammal. Sedan får man reda på lite saker om hans liv som jag i alla fall inte kände till. Bland annat att han har en dotter och inte gillar engelsk musik och inte sjunger om Harry Potter :). Han är inte är så vältalig som jag kanske hade förväntat mig av hans texter men de sitter han förstås och filar på länge. Till sist kan jag konstatera att jag är glad att författaren JD Salinger aldrig gjorde några intervjuer. Risken är att man hade uppfattat honom som en osympatisk jävel.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar