tisdag 11 augusti 2009

John Hughes död

Han dog den 6:e augusti av en hjärtinfarkt. I mitten på 1980-talet gjorde Hughes ett flertal sköna "High school-filmer" såsom Breakfast club, Some Kind of Wonderful och min personliga favorit Ferris Bueller´s day off (på sv. "Fira med Ferris"). Den senare handlar om den minst sagt påhittige Ferris Bueller som bestämmer sig för att låtsas vara sjuk och stanna hemma från skolan en dag. För att ta i lite extra påstår han att han i princip ligger på dödsbädden. Detta får skolans elever att starta en penninginsamling för den omåttligt populära Ferris. Pengarna skall gå till hans sjukvård... Ovetandes om detta lurar Ferris med sin kompis på diverse upptåg. Bland annat hämtar han sin flickvän på skolan genom att utge sig för att vara dennes pappa och lånar kompisens pappas Ferrari för en åktur. Jag tror jag sett filmen 10 gånger även om det var några år sedan nu. Självklart är den totalt orealistisk, men när jag var yngre tilltalade den mig oerhört. Tyvärr övergav John Hughes att göra ungdomsfilmer till förmån för familjekomedier såsom Beethoven och 101 dalmatiner och de fyra Ensam Hemma-filmerna. De blev alla stora publiksuccéer men de kommer knappast få samma kultstatus som hans 1980-tals produktion.
http://www.youtube.com/watch?v=rj1bJ2xd_As

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar