söndag 22 april 2012

Iggy Pop fyller pensionär

Google har gjort om adminstrationsgränsnittet för alla bloggar. Jag fick för mig att jag på samma gång skulle ändra layouten här men nu vet jag inte om jag tycker det blev så bra. Skitsamma det får se ut så här ett tag nu. Idag fyllde Iggy Pop pensionär. Det känns skumt när man ser en film som denna:

 

Han har hyfsad energi fortfarande och kan säkert jobba till 75 om ni frågar Reinfeldt. Jag läste en intervju med honom då han berättade att det var en konsert med The Doors som fick honom att bli musiker. Efter en konsert med gruppen ville han också stå på scen och det har han gjort nu sedan slutet av 1960-talet. Först med The Stooges och sedan som soloartist. De flesta är nog överens om att det lät som bäst när han samarbetade med David Bowie på 1970-talet och gjorde låtar som Lust for Life, The Passenger och China Girl. Men han har gjort intressanta skivor även efter det. American Ceasar från 1993 är min personliga favorit.

http://en.wikipedia.org/wiki/American_Caesar_(album)

Det har stått en hel del om The Bands trummis Levon Helm i tidningarna i veckan. Han dog nämligen av strupcancer den 19 april. Helm blev 71 år gammal. Tråkigt tycker jag. Jag kommer alltid förknippa honom med filmen The Last Waltz som jag sett ett antal gånger genom åren. Han bidrog starkt till The Bands sound inte minst eftersom han sjöng flera av deras mest kända låtar. Här ett exempel:

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar