torsdag 13 december 2012

Musik i sjukstugan

Sedan jag fick barn har vintermånaderna varit långa sjukdomsperioder. Det är förkylningar, snuva, influensa, halsont, öroninflammation, bihåleinflammation, ögoninflammation, vinterkräksjuka och annan magsjuka. Det går i stort sett inte en vecka då ingen i familjen är dålig på nåt sätt. Själv har jag nog aldrig varit så mycket förkyld som de senaste fyra-fem åren. Just nu dras jag med halsont och snuva och minstingen har ögoninflammation. Jag fattar att sannolikt är klimatet som är boven i dramat. Det i sin tur gör att man måste ställa sig frågan vad det var som fick våra förfäder att bosätta sig på denna kalla, blöta och vindpinade plats? Men eftersom jag själv bor kvar trots att jag bevisligen skulle må avsevärt mycket bättre någon annanstans är det ingen idé att analysera vidare.
Den här bilden hade nån kollega lagt upp på Facebook i veckan. Den var rätt rolig även om den säkerligen är falsk.

Jag köpte senaste numret av Uncut i veckan. De har listat året bästa skivor, låtar, böcker, filmer, konserter, artister och så vidare. Man of the year är ingen mindre än Bruce Springsteen. Han har gett ut en spretig men bra skiva, turnerat jorden runt och bjudit på några av de bästa konserterna i sin karriär. Bilden från uppslaget nedan är för övrigt från den 28/7 på Ullevi. Det känns passande för det var verkligen en oförglömlig kväll.


Årets bästa skiva är minst sagt förvånande, Leonard Cohens Old ideas. Jag inser att jag måste lyssna mer på den. Tyckte i för sig inte att den lät fel första gångerna men på nåt vis försvann den i mängden, men utmärkelse som årets bästa skiva gör att jag måste ge den en andra chans. På andra plats kom förresten Bob Dylans Tempest och på tredje plats Jack Whites Blunderbuss.
De senaste dagarna har jag läst en hel del om spelningen för orkanen Sandys offer på Madison Square Garden i New York. Inte sedan Live Aid spelningarna under 1980-talet har så många stora artister uppträtt på en och samma scen under en kväll. Eller vad sägs om Paul McCartney, David Grohl, The Who, Rolling Stones, Bruce Springsteen, Roger Waters, Eddie Vedder, Alicia Keys, Eric Clapton, Chris Martin, Kenye West? Jag hade gärna varit där.


 

2 kommentarer:

  1. Håller med. Hade du kommit till i Karibien så hade livet startat mycket mer behagligt i sol och ljuvliga sandstränder att krypa i. Å andra sidan till höger om Uralbergen i en liten enslig stuga med jordgolv hade varit värre än 7-härad med sitt Elfsborg.
    Undrar om inte "Så mycket bättre" nu i höst slår ut både Bruce och Cohen som underhållning av bästa märke ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är definitivt höstens bästa tv-program i alla fall.

      Radera