torsdag 8 september 2011

Gamla granntanter

På Ratsit.se kan man ta reda på när ens grannar är födda och vad de tjänar (om det nu skulle intressera en). Tanten ovanför oss är född 1915. Jag har inte sett henne på mer än två år. Det var vårdag vill jag minnas. Hon fick hjälp ner för trappan av en sjuksköterska eller möjligtvis nån från hemtjänsten. Hon såg mycket gammal och sjuk ut. Blek. Döende. Jag tror det var sista gången hon gick utanför dörren. Ibland tänker jag att jag vill bli så gammal som möjligt, men att leva som hon gör kan knappast vara nån större mening. Hemtjänsten besöker henne flera ggr om dygnet. Jag vet inte vad de gör där men jag kan gissa. Sköter om hennes liggsår. Ger henne massa mediciner. Vänder henne.
Kvinnan som bor mittemot oss på samma våningsplan är 77 år gammal. Hon är inte alls skröplig. Hon springer på Liseberg för jämnan. Besöker kulturkalaset. På vintrarna åker hon skidor på kyrkogården (!). Hon hör ingenting, men pratar på för två, så det gör inte så mycket. En dag berättade hon att hennes man ligger begravd därnere på kyrkogården. Hon tittar till honom varje dag. De fick aldrig några barn sa hon. Men hon har syskon och de i sin tur har både barn och barnbarn. Det är tur det. Det är inte roligt att vara ensam.
Det finns cd romskivor med svensk befolkningsstatik från vissa bestämda år. Med hjälp av dessa kan man exakt kartlägga vilka som bodde i ett visst hyreshus eller en viss bostad vid en viss tidpunkt. Det är spännande. Som att resa i tiden. Ratsit från forntiden liksom.
Apropå grannar. Detta måste vara en av Tom Waits bästa:

2 kommentarer:

  1. Jo - att åldras är tungt. Jag möter varje vecka invandrare som åldrats 15-20 år på grund av krig. Somalier, irakier och f.d. jugoslaver. Att vi i Sverige gett dem nya chanser innebär ju tyvärr inte att krigets fasor utplånas. Tappade år är borta. Man ser åldrandet i ögonen. Tortyr bär de med sig resten av livet.
    Beträffande sjukvård i hemmamiljö kan vi doktorera i ämnet. Många gamlingar skulle må mycket bättre på gamla tiders ålderdomshem - därom råder ingen tvekan.

    SvaraRadera
  2. Japp, den Tom Waits är bra!

    SvaraRadera