måndag 26 september 2011

Skräck och avsky i Las Vegas

Den gångna helgen vill man helst glömma. Det började bra med bokmässan i fredags men sedan
dess har hela femiljen legat däckad i magsjukan från helvetet.
Bokmässan var som sagt en trevlig upplevelse. Köpte flera nya böcker och plockade på mig mängder av tidningar och annat läsvärt. Bästa köpet måste varit den svenska översättningen av Hunter S Thompsons Fear and Loathing i Las Vegas. En inbunden klassiker för 40 kr. Men den svenska titeln Skräck och avsky i Las Vegas kunde de ha skippat. Boken är utgiven av Sveriges mest spännande förlag, Reverb. Tyvärr är deras hemsida rätt kass men kolla in listan över de senaste årens utgivna böcker. http://www.reverb.nu

Såg en hel del kändisar också. Jan Guillou, Maria Wetterstrand, Carl Johan de Geer, Lars Adaktusson, Tomas Bodström, Rickard Sjöberg och Göran Greider. De flesta av dem är rätt störiga typer men Carl Johan de Geer gillar jag.
De senaste dagarna har det varit riktigt behagligt väder i Göteborg. Tyvärr har jag som sagt inte kunnat njuta av det nåt vidare. Min fru säger alltid att hon gillar hösten jag tycker alltid det är lika konstigt. Hur kan man gilla tre månaders regn och rusk? Optikern nere på Danska vägen har satt upp den här lappen i skylten. Den talar sitt tydliga språk.

På musikfronten har man den gångna veckan kunnat läsa att R.E.M. splittrats. Ingen verkar bry sig nämnvärt utan konstaterar bara att deras storhetstid var förbi. Jag minns i början på 1990-talet när Losing My Religion spelades konstant på MTV. Under första halvan av 1990-talet var Nirvana, Pearl Jam och R.E.M. var de artister som i särklass mest speltid.
För egen del ser jag mest fram emot Anna Ternheims nya skiva som ska komma nu i oktober. Hon har varit i Nashville och spelat in. Kan bli hur bra som helst.

2 kommentarer:

  1. Reverb ? Överger du därmed förlaget Bakhåll. Där Glas hållit ställningarna under alla år. Hans bok om indianhövdingen Geronimo måste alla med rehabiliterade magar ta del av.

    SvaraRadera
  2. Jag får väl kolla närmare på indianboken då.

    SvaraRadera