tisdag 27 september 2011

Pink Floyd remastered

Igår släpptes Pink Floyds samtliga studioalbum remastered. Det är vanligt nuförtiden. De enda som köper skivor är män över 40. Varför då inte ge ut deras favoritartister i nytt format (eller ja nytt förresten, det är ju fortfarande frågan om en samling cd skivor) med lite bättre ljud? Frågan är vad som menas med remastered? I många fall låter det mest som om man tagit bort lite "brusljud" och skruvat upp volymen en smula. Men det är klart att det finns undantag. The Beatles skivor som gav ut på cd redan på 1980-talet behövde verkligen fräschas upp. Nu har i alla fall tiden i alla fall kommit till Pink Floyd. En grupp jag bara delvis lyssnat på. The Wall, Wish You Where Here och The Dark Side Of The Moon är gamla favoriter. Men de första skumma 1960-tals albumen har gått mig helt förbi. Det finns till och med de som säger att gruppen var som bäst när Syd Barret var med. Hur skulle det vara möjligt? De gav ju bara ut en skiva då han var med? Nej, för mig var 1970-talet definitivt Pink Floyds storhetstid.
När vi ändå pratar Pink Floyd. Kan jag berätta en historia från mitt jobb. Min kollega Fredrik och hans kompis såg en container utanför en skola i Vänersborg för några år sedan. Han och kompisen hoppade i för att kolla om det fanns något av värde. I containern hittade de en form av orgel eller synth. Precis en sådan som användes vid inspelningen av Pink Floyds första skivor. Den hade förmodligen köpts in för att vara med i skolans musikundervisning i slutet av 1960-talet. Hur som helst. Fredrik tog med den hem. Han kollade runt på nätet och upptäckte ganska snart att den där prylen var värd en hel del pengar. Så småningom om la han ut den på E-bay och fick motsvarande 40 000 kronor för den. Så kan det gå.

http://cdon.se/musik/pink_floyd_-_remastered/

Det här är en personlig favorit:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar