torsdag 16 augusti 2012

Nationalteatern på Götaplatsen

Det är kulturkalas i Gbg. Jag vill tycka om fenomenet men har uppriktigt sagt lite svårt att förstå tjusningen. Visst det brukar bjudas på en och annan bra konsert men för de 25-30 miljoner det kostar borde man få ut mer. För mig är kulturkalaset flottig langos, ett fullständigt oöverskådligt program, trafikkaos och en massa tonåringar som driver runt på stan. Fast det ska villigt erkännas jag har aldrig haft tid att sätta mig in i alla aktiviteter. Det blir mest att jag ögnar igenom programmet för att se om det kommer nån bra artist. Vilket brukar resultera att jag ser en eller två konserter varje år så jag borde kanske inte vara otacksam egentligen. 
Hur som helst igår cyklade jag iväg och kollade på Nationalteatern på Götaplatsen. Det var rätt bra. Mattias Hellberg (personlig favorit från duon Hederos & Hellberg mm) sköter sedan några år tillbaka det mesta av sången och det gör han riktigt bra. Gruppen är dessutom riktigt samspelta, Ulf Dageby, Nikke Ström och Håkan Nyberg har ju hållit igång sedan 1970-talet. Samtidigt går det inte att komma ifrån två saker. 
1. Gruppen har i stort sett inte gett ut någon ny musik sedan Rövarkungens ö 1980. Det är 32 år sedan. The "World's Greatest Rock and Roll Band" Rolling Stones turnerar ju också i stort sett bara med gamla låtar men har ändå med jämna mellanrum gett ut nya skivor. 
2. Gruppen omgärdas av en drogromantik som drar en del skumt folk. Gravt alkoholiserade personer som tagit gruppen på orden om att Livet borde vara en fest. Flertalet av dem var dessutom gårdagen till ära riktigt överförfriskade när de skrålade med i Kolla kolla, Jack the Ripper och Bången trålar. 

Taskig bild men bra röj
Den i mitt tycke snyggaste bilmodellen som finns
En Ford Mustang från 1964 såg jag häromdagen
Jag har köpt en cykel i veckan. Det var rea på Sportson
så nu ska jag börja cykla till jobbet. Känns som en bra idé nu i augusti
frågan är hur det känns i november? 
Nya skivor på gång med såväl Ulf Lundell och Bob Dylan i höst. Återstår att se om de kan leverera något av intresse. De har båda varit lite ojämna på senare år tycker jag.



2 kommentarer:

  1. Har Nationalteatern kommit med någon ny låt de senaste 30-40 åren ? Samspelta. Jo - underligt annars med 8-12 låtar från tidigt 70-tal !
    Nya låtar har både Lundell & Dylan. De går framåt hela tiden. Numera mycket långsamt och med rullator. Lundell säger ju sig ha fått tillbaka motivationen och då kan allt hända på scen och i hans privatliv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har rätt. Det är svårt att inte låta samspelta med en så gammal repertoar.
      Lundell klarar sig nog utan rullator ett tag till. Dylan är jag mer orolig för. Han röker lite för mycket och är nästan 10 år äldre.

      Radera