måndag 11 januari 2010

Hornby var bättre förr

Skulle egentligen börjat jobba idag men istället ligger jag hemma med feber och halsont. Följde med sonen till dagis i fredags. Misstänker att jag fick en släng av något där. Hälften av ungarna var både snoriga och hostiga.
Har i stort sett läst ut Nick Hornbys "Slam". En ungdomsroman om en 16 årig kille som lyckas göra sin flickvän gravid. Den var inte vad jag hade hoppats på. Språket kändes banalt och konstlat (boken är skriven i jag form) och historien tråkig. Hornby tillhör annars en av mina favoritförfattare. Jag har läst det mesta han gett ut men så bra böcker som "High Fidelity" eller "Om en pojke" tror jag aldrig han skriver igen.
Missade att nämna Elvis 75 års dag den 9 januari. Det känns konstigt att han inte skulle varit äldre än så om han levat idag. Han dog ju ändå 1977 och det är ju trots allt 33 år sedan. Han var jämngammal med Jerry Lee Lewis men hela 9 år yngre än Chuck Berry.
http://www.youtube.com/watch?v=VI94AsuvUUA

1 kommentar:

  1. Nick Hornby är bäst när hans huvudpersoner är osannolika. "En god människa" har karaktärer på gränsen till overkliga. Nick är väl förresten själv en sådan undantagsfilur, som hade hamnat i vårdsvängen om han inte blivit författare.

    SvaraRadera