fredag 1 januari 2010

Cd skivan är död!

Det vet ju alla. Häromdagen läste jag en intervju med Nick Hornby i DN och han sa det med. Han tyckte inte om formatet och vurmade istället för vinylskivan men så är han ju också född på 1950-talet. Själv är jag född 1978 och när jag började köpa mina första skivor i slutet av 1980-talet var vinylen på väg bort. Alltsedan dess har cd skivan varit det förhärskande formatet om man ska köpa musik i fysisk form. Visst det har funnits andra format också t.ex. vanliga Kasettband (Campact Casette), DCC (Digital Compact Cassette) för att inte tala om Sonys Mini-Disc. Jag skaffade min faktiskt ett försvarligt antal mini-discar och gillade formatet starkt men det slog aldrig igenom riktigt på allvar.
Hur som helst är det intressant att konstatera att trots att alla dömt ut cd skivan under de senaste åren har det inte kommit någon annan lösning. Nu riskerar cd skivan att försvinna till förmån för digital försäljning, men för oss som fortfarande vill ha en fysisk produkt finns inget annat. Jag besökte Media markt för några dagar sedan. De hade en enorm cd avdelning och även om kanske utbudet lämnade en del övrigt att önska kan man konstatera att cd skivan fortfarande säljer. Fråga bara cdon.com eller Gekås. Jag har ett antal gb musik på mina externa hårddiskar och lyssnar numera även på Spotify men återvänder ändå ständigt till mina skivor. Att vänta på att skivindustrin ska komma med en ny lösning verkar lönlöst. De har fullt upp med att jaga fildelare.
Tog några bilder igår från balkongen igår. Det känns som det bara blir mer fyrverkerier för varje nyår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar