tisdag 27 april 2010

Rocky i blåsväder

Under en längre tid prenumerade jag på tidningen Rocky. Den var lite småtrevlig och Martin Kellerman kunde vara grymt rolig ibland men med tiden tröttnade jag. Kellerman bosatte sig på en ö i Stockholms skärgård umgicks knappt med någon längre. Det blev tradigt att läsa om hans torftiga tillvaro så jag sa upp min prenumeration. För några veckor sedan ringde en försäljare och erbjöd mig en ny prenumeration till ett mycket förmånligt pris. Jag beslöt mig för att ge tidningen en ny chans och nappade på erbjudandet. Idag kom förstaLägg till bild numret och det verkar trots allt hänt en del under den senaste tiden. Kanske inte med Martin Kellerman. Han sitter fortfarande på sin ö och filosoferar men tidningen har hamnat i blåsväder. I föregående nummer publicerade de nämligen en intervju med den gamla smiskaren Hans Scheike. Detta fick chefredaktören för Ordfront att reagera och sedan var debatten i full gång. Jag vet inte om jag tycker det är så smart att låta dömda pedofiler berätta om sitt liv i en underhållningstidning och jag har inte heller läst artikeln, men det intressant att det kan vålla så heta känslor. Martin Kellerman jobbade förresten många år på Galago som ges ut av Ordfronts förlag. Sedan många år är han Sveriges i särklass mest framgångsrika serietecknare och han har faktiskt lyckats bli riktigt förmögen på sina serier. Han kan fortfarande vara riktigt underhållande ibland men de bästa åren har han definitivt bakom sig. Han kanske skulle börja på ny kula och teckna något annat än hundar?

1 kommentar:

  1. Hans Scheike. Som grafolog har han lurat många chefer/ledare i näringslivet. De har trott att hans teorier om handstilar gjort det möjligt att rekrytera rätt karaktärer för högre befattningar. Är det därför (M) och (FP) har så många stolpskott i ledningen ? Beträffande vuxenserier måste väl Jan Stenmark vara nummer ett i Sverige ? Han kan ju med en enda bild fånga ett komplicerat sammanhang.

    SvaraRadera