söndag 18 april 2010

Skiva med högt andrahandsvärde

Jag satt och kollade lite på Tradera. Fick syn på en cd med Bruce Springsteen (Magic) där priset redan låg på 1560 kr, men där reservationspriset ännu inte uppnåtts. Hur kan nu detta komma sig? Jo, cd:n var signerad av hela E-street Band inklusive den numera avlidne Danny Federici (vilket annonsören var noga med att påpeka). Jag tycker hela grejen är lite skum måste jag säga. Inte att bandet signerar sina skivor, men hur hamnade autograferna på skivan? Någon har säkerligen stått och väntat i timtal för dessa och så läggs de ut till försäljning på tradera. Det var precis av den här anledningen Ringo Starr meddelade för några veckor sedan att han slutar skriva autografer.
http://gaffa.se/nyhet/38509
Min mor har The Beatles alla autografer på ett svartvit foto från 1963. Hon vann det i en tävling i Veckorevyn. Det är förstås svårt att säga vad det är värt men för inte längesedan annonserade en brittisk auktionsfirma i ett flertal svenska tidningar efter autografer från Sverigeturnén -63. De var beredda att betala stora summor.
http://www.nt.se/arkiv/2004/10/01/N%F6je/223953/%C4ntligen!-Nu-har-Erik-Ringos-autograf.aspx
Jag har också några autografer från bland annat Anna Ternheim, Soundtrack of Our Lives, Ulf Lundell, Mattias Hellberg, Ebba Forsberg, José Gonzales m.fl. Fast de är nog inte värda några större summor och jag är glada för att de lever och har hälsan, annars skulle de ju inte kunna skapa någon ny musik.

2 kommentarer:

  1. Oj, Beatles autografer! Dom är förstås värda en hel del. Jag kommer gärna med ett seriöst bud!

    Hör av er om ni är intresserade.
    Med vänliga hälsningar
    poprockmusic@hotmail.com

    SvaraRadera
  2. Nja, det är ju inte mina autografer.

    SvaraRadera