onsdag 14 april 2010

Leonard Cohen åter till Sverige

Svårt att känna något större engagemang för Victoria och Daniels stundande bröllop, men jag märker att många i min omgivning är begiastrade. Kanske blir så när man jobbar på en statlig myndighet med anor sedan 1600-talet. För egen del tycker jag då att det är roligare att läsa att Roy Andersson fått Leninpriset i Varberg. Inte för att jag är kommunist men för att jag tycker det är befriande att det finns ett sådant pris. Jan Myrdal är allt annat än politiskt korrekt. Han gillar Lenin och Mao men inte samkönade äktenskap. Ja, vad ska man säga? Jag såg honom i en debatt i tv för ett tag sedan och han hade det inte lätt. Ingen höll med honom - om någonting.
http://hn.se/kulturnoje/1.786529-roy-andersson-nervos-infor-leninpriset
Leonard Cohen kommer åter till Sverige. Den här gången ska jag verkligen försöka se honom för hur många världturnéer brukar man orka med i hans ålder? Han har knappast varit någon renlevnadsmänniska heller. Till och med i klostret plockade han fram en flaska whiskey när Stina var på besök.
http://www.youtube.com/watch?v=tKjSr1zOTq0&feature=related

1 kommentar:

  1. Stinas första program om och med Cohen är en njutning. Han bjuder verkligen på sig själv på ett sätt en världsartist aldrig brukar göra. Förmodligen var det så trist i klostret att han upplevde några timmar med Stina som en pånyttfödelse. Klosterliv är nog inte hans medicin vare sig med eller utan whiskey.

    SvaraRadera