tisdag 5 oktober 2010

Google på Kobra

Datorn reste sig på nio och verkar fungera någorlunda fast det tog tio minuter att starta upp den. Vi har lite ont om pengar att köpa en ny för närvarande så det här får gå ett tag till. Jag satt precis och kollade på Kobra som handlade om Google. Det är egentligen rätt skrämmande vilket inflytande de har på oss alla. Vi söker information, letar bilder, bloggar och mejlar med hjälp av Googles produkter men hur ofta funderar vi över deras inflytande? När man söker på ett ord eller ett begrepp får man träffar, som sedan får en att besöka vissa internetsidor, men inte andra. Man behöver inte vara vetenskapsman för att fatta hur viktigt det är för vissa företag att hamna högt upp bland sökträffarna. Jag såg förresten ett program om självmordssajter på nätet för ett tag sedan. Tror det var Uppdrag granskning men jag minns inte säkert. Hur som helst. Det var med en snubbe där som hade skapat en sajt för de som ville chatta eller blogga om självmord. Helt bisarrt men det riktigt sjuka var att han som grundat sajten var så nöjd för att hans sida var den första som kom upp om man sökte på ordet självmord på Google. Ja, ni kan ju prova själva om ni inte tror mig. Men precis som den där snubben som grundade självmordssajten kan jag nu konstatera att min sida är den första som kommer upp när man skriver "Rock and roll heart "och söker på svenska sidor.
http://www.youtube.com/watch?v=crFPAm8XXxQ

2 kommentarer:

  1. Grattis!
    Lite skrämmande när man tänker på det ja men det blir ju så så fort nåt blir stort... man får hoppa att dom tar sitt ansvar :)

    SvaraRadera
  2. Om jag fattat rätt har Google ifrågasatt röda Kinas kontroll av sina medborgare. Det hade väl varit lite snyggare ifall Obama lyft frågan istället. Bill Gates hos Microsoft är inte heller övertygad om att politikerna kan försvara FN's grundbultar längre.
    Jag är inte ett dugg rädd för IKEA eller H&M heller. Däremot tveksam till nationer som Frankrike och Italien. De saknar ju både etik & moral för tillfället.

    SvaraRadera