måndag 11 oktober 2010

Solomon Burke död

Min dator lever verkligen sitt eget liv. Nu har den plockat bort alla svenska vokaler och ersatt dem av konstiga tecken. Den f;rs;ker kn'cka mig men jag v'grar l[ta den lyckas. Snart snor jag grannans skrivmaskin ur vindsf;rr[det och ansluter den till modemet ist. Det finns viss risk att det faktiskt fungerar b'ttre.
L'ser att Salomon Burke har d;tt. Tr[kigt men han s[g ut att levt ett ganska gott liv. Han hade visst 21 barn och 90 barnbarn (!). Det tyder på ett produktiv leverne utöver det vanliga. (Ser ni förresten att mina å, ä, ö har kommit tillbaka?) Burke gjorde knappast min typ av favoritmusik men Everybody Needs Somebody To Love skämtar man inte bort.
Keith Richards lär vara klar med sin självbiografi "Life". Det har tagit honom tre år att bli färdig. Jag är storkonsument av den typen av böcker och har redan läst Johnny Cash, Bob Dylan, Chuck Berrys och Lemmys själbiografier men det här bör ju vara något extra. Inget band har festat hårdare och varit stora lika länge som Rolling Stones. Samtidigt finns förstås risken att han inte kommer ihåg så mycket eller är någon speciellt bra författare för den delen. Samtidigt minns jag en intervju i Uncut där han menade på att till skillnad från Mick Jagger minsann hade minne som en häst. När Mick skulle skriva en självbiografi slutade det med att han ringde Keith flera gånger om dagen. Kanske var det så han kom fram till att den där boken skriver jag nog bäst själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar