tisdag 26 oktober 2010

Skrotnisse

När jag satt på tåget hem från Vänersborg idag passerade jag som vanligt Skrotfrags anläggning i Agnesberg utanför Göteborg. Tåget stannar nästan alltid där i väntan på ett mötande tåg. Hur som helst. Den där anläggningen är något i hästväg. De tar emot all tänkbar järnskrot. Vi snackar bilar, lastbilar, vitvaror, uttjänta containrar, båtar, ja allt som är tillverkat av stål eller järn. Alltsammans ligger tillknycklat i högar stora som hus. På samma gång kör det runt en massa lastbilar och grävmaskiner som flyttar runt skroten. Det finns jättelika kvarnar som maler ner allt till småbitar också. Det hela ser minsta sagt oorganiserat ut men de följer säkert någon slags system som jag inte begriper mig på. Idag noterade jag att de verkar samla vitvarorna i en och samma hög. Fast å andra sidan låg där en och annan bil i samma hög, så det kanske inte var så noga. :-) Jag vet inte varför jag gillar att titta på den där anläggningen men det är facinerande på något vis. Alla de där prylarna var nya och fina för inte alls längesedan. Någon körde stolt den där Volvon från bilfirman för bara en femton-tjugo år sedan. Nu ligger den där och väntar på att malas ner och återuppstå som en konservburk eller nåt. Livets gång. Tog en bild med min mobilkamera men den blev inget vidare. Det var nog lite för mörkt tror jag.

3 kommentarer:

  1. Det är underligt. Jag känner några som till och med vill slänga vackra husgeråd i koppar.
    Men det är väl för att skrotfirmorna ska frodas.
    Den värsta jag sett var en kyrkogård för bussar i maffianästet Catania i Italien. De var staplade på varandra som jättelegobitar.

    SvaraRadera
  2. Ja och andra vill ge bort sina kopparkärl till nära och kära ;-) Italienarna verkar inte vara något vidare på att hantera sina sopor.

    SvaraRadera
  3. Thanx, den blev rätt go' måste jag erkänna :)

    SvaraRadera