onsdag 13 oktober 2010

Bäst i test

GP:s recensent Jan Andersson hyllar Håkan Hellströms nya skiva på ett sätt som nästan känns genant i dagens tidning. Håkan har tydligen skapat något som är bättre än Sgt Pepper, Astral Weeks, Exile On Main Street och Born to run tillsammans. Jag har tagit upp det här förut men i GP är alltid Håkans nya skiva eller senaste konsert det bästa som någonsin gjorts. Ett tag var David Urwitz lika populär (han fick också alltid 5:or) men så visade det sig att det var bara Johan Rylander som tyckte så och nu får han inte recensera Davids plattor längre.
http://www.gp.se/kulturnoje/musik/1.467045-hakan-hellstrom-2-steg-fran-paradise
Jag har upptäckt Anna von Hausswolf nu i höst. Hon har i mitt tycke gjort den bästa svenska skivan i år. Jag har aldrig sett någon hålla ett munspel som Anna men det spelar ingen roll för hon spelar och sjunger som ingen annan.
http://www.youtube.com/watch?v=JFKy0wV-YZk
Tom Petty and the Heartbreakers släpper Damn the Torpedos "Deluxe Edition" den 9 november. Jag har alltid gillat Tom Petty och detta är kanske hans bästa skiva. Samtidigt kan jag den utan och innan men det är klart 9 bonuslåtar varav två inspelade samtidigt som resten av skivan låter onekligen intressant.
http://www.youtube.com/watch?v=QTp1YNhAxSw&feature=related

1 kommentar:

  1. Alla superlativer för Hellström påminner om allt som skrivits om Bebben Johansson i Blåvitt.
    Han är i göteborgarnas ögon bättre än Pelé, Maradona och Messi tillsammans.
    Beträffande årets skivsläpp är väl Robyn nummer ett enligt mig. Hon är ju förresten vår mest uppskattade artist internationellt sedan Roxette följde upp ABBA's framgångar.

    SvaraRadera