söndag 24 oktober 2010

Tillbaka igen

Det har varit dåligt med bloggande på sistone men nu är jag tillbaka med en ny dator och Windows 7. Jag har varit ute och rest den gångna veckan. En gammal kompis till mig försvarade sin doktorsavhandling i Uppsala i fredags och så har jag hälsat på min bror. Ibland undrar jag hur man orkar ge sig på ett projekt som att doktorera. I det här fallet dessutom i en annan stad. Hans fru sa senare på kvällen: "Det jag mest av allt kommer minnas av den här tiden är ljudet rullväskan mot asfalten tidiga mornar och sena kvällar." Att pendla mellan Göteborg och Uppsala verkar inget vidare. Avhandlingen förstod jag tyvärr inte så mycket av men betygskommittén var nöjd och det är väl huvudsaken.
På vägen hem från stationen idag fick vi ett erbjudande om att åka lyxbuss med KLM. De körde samma sträcka som buss 60 men bjöd på kakor och massa reklamprylar. Allt för få folk att flyga till Holland på semester. Skum marknadsföring men den kanske fungerar. Hela busshållplatsen var full med folk som alla steg på lyxbussen. Vi fick inte åka med på grund av barnvagnen. Men vi var lika glada för det, för vi fick en hel påse kakor och när den vanliga bussen kom så slapp vi stå där och trängas.

3 kommentarer:

  1. Ha ha, det behövs kreativ marknadsföring idag :)

    SvaraRadera
  2. Min erfarenhet av doktorsavhandlingar är att de är på finurlig engelska och att de läses en gång av en akademisk elit - som sedan arkiverar dem - för att drygt 40 år senare dela ut pris till Alfred Nobels ära den 10 december.

    SvaraRadera
  3. Helt sant. Fast när jag pluggade fanns det en och annan som man menade verkligen hade bidragit med något nytt och blivit lästa. Fast om man tänker på hur många avhandlingar som kommer ut varje år är de verkligen undantagen som bekräftar regeln.

    SvaraRadera