tisdag 21 juni 2011

Dagens boktips - Acess all areas

Idag fick jag mitt exemplar av Anders Tengners bok Access all areas. Om man som jag är uppväxt på 1980 och 1990-talet med tidningen Okej är Tengner en välbekant filur. Okej var hans tidning och det var kanske inte stor journalistik men det var Sveriges överlägset största musiktidning under många år. Jag minns fortfarande bilderna på Mötley Crüe, Iron Maiden, Twisted Sister, Kiss, WASP, Sabrina och Samantha Fox. Mittuppslaget var ofta en större bild som man kunde sätta upp på väggen. Nyckeln till framgång var att aldrig skriva något kontroversiellt om artisterna. Tidningen var "fansens" tidning och genom att inte skriva något kritiskt fick Tengner artisternas förtroende. Han fick träffa alla stora artister under den här tiden och fick backstagepass till alla stora evenemang både i Sverige och utomlands. I Access all areas berättar Tengner om allt som hände bakom kuliserna men som det aldrig stod något om i tidningen. Jag har bara läst en 30 sidor än så länge men det verkar onekligen underhållande. Påminner inte så lite om Mötley Crües The Dirt eller Lemmys White Line Fever fast ur betraktarens synvinkel förstås. Jag har hörde en intervju med Tengner i P3 där han sa att han ibland haft svårt att minnas allt som hänt men med hjälp av av bilder, anteckningar och gamla artiklar har gamla minnen kommit tillbaka. Samtidigt uttryckte han sin skepsis till att Mötley Crües verkligen skulle kunna komma ihåg allt som står i The Dirt. Själv kan jag inte låta bli att fundera över hur mycket Ozzy kommer ihåg egentligen? Han har nog inget arkiv i källaren...
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113027840
Annars laddar jag inför Where the action is. Har anmält mig till en tävling på deras Facebooksida och nu väntar jag bara att de ska ringa och berätta att jag vunnit :) En massa skivor och t-shirts låg i potten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar