torsdag 5 maj 2011

Polarpriset till Patti Smith

Jag vet att ingen bryr sig om Polarpriset men jag tror ändå att Patti Smith blir glad för pengarna. Hon förtjänar dem och till skillnad från andra pristagare, som Paul McCartney och Elton John, tror jag hon kan behöva dem. Hon tillhör en av de få riktigt stora jag inte haft förmånen att se live. Nu ska hon tydligen spela i Stockholm den 31 augusti men då är ju semestern och pengarna slut sedan länge. Förresten sägs hon skriva en deckare som utspelar sig på Hotell Eggers här i Göteborg. Det ska bli spännande att läsa om den kommer ut nån gång, fast jag har å andra sidan fortfarande inte läst den kritikerhyllade Just Kids som kom förra året.
Amerikanerna gläds att Bin Laden är död. Jag säger som min brorsa: Jag har minst 99 problem och Bin Laden är inte ett av dem. Men i USA tror man på dödens avskräckande effekt trots att de har fler seriemördare och andra knäppgökar än något annat land. Fast vi röstar in Sverigedemokraterna i riksdagen så vi också har förbrukat vårt förtroendekapital.

1 kommentar:

  1. Tja, bra blogg. Jag har inte heller sett Patti live, men postade ett kul klipp nyligen på min blogg, en ung Patti Smith från SVTs arkiv. Så himla bra. Kolla om du vill!
    http://storstadsnomaden.se/2011/06/patti-smith-och-robert-maplethorpe-aktuella-i-sommar/

    SvaraRadera