torsdag 20 oktober 2011

Diktaturpoesi

Idag sköt de visst Kaddafi eller Gaddafi som somliga väljer att stava det. Jag kan inte låta bli att dra till minnes Winnerbäcks text i Jag har väntat på ett regn:
"Imorse hängde man Saddam jag har ingen skuld i det
jag kan ha verkat lite tyngd eller nåt men det är nog sån jag är"
Jag beslöt mig för att hitta på några egna rader om Kaddafi de blev så här:
"Idag sköt de Kaddafi Han som brukade bo i tält
Det var väl inte så bra
Det var väl inte så snällt
Vem var det som sa
Man ska vända andra kinden till
Ja, inte var det soldaten som skrek kill, kill!"
Hmm. Kanske inte riktigt samma nivå som Winnerbäcks text. Men skitsamma. Jag hade inga illusioner om att det skulle bli en rättvis rättegång mot den gamle token. Samtidigt känns det lite sjukt när man börjar släpa runt med hans kropp på gatan sådär. Å andra sidan har jag aldrig levt i en diktatur. Det är kanske så här man reagerar när de får chansen att ge igen mot någon som förtryckt ens land i decennier?
Tidigare igår ikväll besökte jag Abecitas Konstmuseum i Borås med konstföreningen på jobbet. Det var ett minnesvärt besök. Inte minst eftersom jag är väldigt förtjust i popkonst. Museet har tryckta verk av såväl Jim Dine, David Hockney, Robert Rauschenberg och Andy Warhol m.fl. Jag bifogar några bilder.

http://www.abecitakonst.se/






1 kommentar:

  1. Abecita. För mig är det företaget som marknadsför underkläder till "den evigt unga kvinnan". Vem minns inte "det lilla undret" som var en storsäljande BH under hela 70-talet.
    Och nu konst. Knallarna i Borås är flexibla.
    Beträffande Libyen var det väl inte så länge sedan vi försökte sälja JAS-Gripen till Khaddafis familj..........

    SvaraRadera