måndag 3 oktober 2011

Lundell i DN

Jag har någon form av hatkärlek till Lundell. Jag gillar honom för att han väljer sin egen väg. För att han är en obotlig romantiker och en av Sveriges få riktiga rockstjärnor. Jag har sett honom spela live vid åtminstone tio tilfällen och köpt ett stort antal av hans böcker och skivor genom åren. På senare år har hans bitterhet emellertid gjort mig en smula bekymrad. Han går runt och gnäller om sin samtid hela tiden. Det är fel på allt och alla. Ingen förstår någonting längre. Vi är alla en del av en själlös flock som lyssnar på marknaden. Själv står Lundell ensam på barrikaderna. Han har förståt något som vi andra missat. Men tänk om det är du som missat poängen Uffe? Tänk om det är så att Annie Lööf är obildad och sannolikt inte ens vet vem Victor Jara är. Hon är 28 år gammal. Hon gick i bästa fall på lågstadiet när Margaret Thatcher avgick som premiärminister. Och när du inte vill göra skivor längre för att alla laddar ner musiken. Well. Låt mig säga så här. Få artister svenska artister har sålt så många plattor som du gjort. Till råga på allt har du ett stort antal fans som köper allt du ger ut. Jag tror knappast du behöver oroa dig för pensionen heller. Nej, jag ska ge dig ett gott råd. Kolla in dina husgudar. Springsteen, Dylan och Neil Young. De är fortfarande produktiva. De gör fortfarande bra skivor emellanåt. De levererar på scen och för fram sitt budskap. De sitter inte hemma och grubblar ifall de är de enda som verkligen vet hur det är.

http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/ett-brev-fan-ulf-lundell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar